Årshjulet i Solsikken

En lærerig fredag med børnefællesskaber i Solsikken Privat Pasningsordning

Planlægning og daglige rutiner

Velkommen til Solsikkens årshjul

Solsikkens årshjul er hjertet af vores pædagogiske planlægning og daglige rutiner. Årshjulet er ikke blot en kalender; det er en refleksion af vores dybt forankrede pædagogiske principper og den kærlige tilgang, vi tager til hvert enkelt barns udvikling.

Hvad er årshjulet?

Årshjulet er en visuel repræsentation af de temaer, aktiviteter og læringsmål, vi har sat for hvert år. Det giver os en struktureret oversigt over, hvad vi ønsker at opnå, og hvordan vi bedst kan støtte hvert barns individuelle behov og interesser.

Hvordan bruger Solsikken årshjulet til at planlægge og strukturere børnenes daglige aktiviteter?

I Solsikken bruger vi årshjulet som en vejledning for vores daglige aktiviteter, projekter og læringsoplevelser. Det hjælper os med at sikre, at hver dag er fyldt med meningsfulde, sjove og lærerige oplevelser, der støtter børnenes trivsel, læring og udvikling. Ved at følge årshjulet kan vi også nemt tilpasse vores aktiviteter baseret på børnenes feedback, interesser og behov.

Hvordan sikrer årshjulet, at alle de seks læreplanstemaer bliver dækket?

Vores årshjul er omhyggeligt designet for at sikre, at alle de seks læreplanstemaer – fra “Alsidig personlig udvikling” til “Kommunikation og sprog” – bliver integreret i vores daglige rutiner. Hvert tema får sin egen dedikerede tid på årshjulet, hvilket sikrer, at vi giver en holistisk og velafbalanceret pædagogisk oplevelse for hvert barn. Dette afspejler vores forpligtelse til at følge “Den styrkede pædagogiske læreplan” og “Det fælles pædagogiske grundlag”, som er kernen i vores pædagogiske tilgang.

Ugentlige temaer

I Solsikken lægger vi stor vægt på at sikre, at vores børn får en alsidig og berigende oplevelse hver uge. Vores ugentlige temaer er nøje udvalgt for at dække en bred vifte af emner, der understøtter de seks læreplanstemaer. Dette sikrer, at børnene får en holistisk uddannelse, der dækker alle aspekter af deres udvikling.

En lærerig fredag med børnefællesskaber i Solsikken Privat Pasningsordning

Oversigt over ugentlige temaer i 2023

Hvert tema er designet til at understøtte de seks læreplanstemaer.
For eksempel:

Natur, udeliv og science:

Børnene kan deltage i udendørs aktiviteter som at plante frø, observere insekter eller lære om vejrfænomener.

Kultur, æstetik og fællesskab:

Vi kan organisere kunst- og håndværksprojekter, hvor børnene lærer om forskellige kulturer eller deltager i musik- og danseaktiviteter.

For hvert tema sørger vi også for at inkludere forskellige aktiviteter, projekter og læringsoplevelser. For eksempel:

Kommunikation og sprog:

Under “Kommunikation og sprog” kan børnene engagere sig i rollespil, deltage i lytte- og taleøvelser, eller udforske billedbøger for at forbedre deres sprogforståelse og -udtryk.

Social udvikling:

For “Social udvikling” kan vi organisere gruppeaktiviteter, hvor børnene lærer at samarbejde, dele og forstå hinandens følelser.

UgeLæreplanstemaer
Uge 1Alsidig personlig udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 2Kommunikation og sprog & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 3Krop, sanser og bevægelse & Social udvikling
Uge 4Alsidig personlig udvikling & Kommunikation og sprog
Uge 5Natur, udeliv og science & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 6Krop, sanser og bevægelse & Alsidig personlig udvikling
Uge 7Social udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 8Kommunikation og sprog & Krop, sanser og bevægelse
Uge 9Kultur, æstetik og fællesskab & Social udvikling
Uge 10Alsidig personlig udvikling & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 11Natur, udeliv og science & Krop, sanser og bevægelse
Uge 12Kommunikation og sprog & Social udvikling
Uge 13Alsidig personlig udvikling & Social udvikling
Uge 14Natur, udeliv og science & Kommunikation og sprog
Uge 15Krop, sanser og bevægelse & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 16Alsidig personlig udvikling & Krop, sanser og bevægelse
Uge 17Natur, udeliv og science & Social udvikling
Uge 18Kommunikation og sprog & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 19Krop, sanser og bevægelse & Social udvikling
Uge 20Alsidig personlig udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 21Kommunikation og sprog & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 22Krop, sanser og bevægelse & Social udvikling
Uge 23Alsidig personlig udvikling & Kommunikation og sprog
Uge 24Natur, udeliv og science & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 25Krop, sanser og bevægelse & Alsidig personlig udvikling
Uge 26Social udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 27Kommunikation og sprog & Krop, sanser og bevægelse
Uge 28Kultur, æstetik og fællesskab & Social udvikling
Uge 29Alsidig personlig udvikling & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 30Natur, udeliv og science & Krop, sanser og bevægelse
Uge 31Kommunikation og sprog & Social udvikling
Uge 32Alsidig personlig udvikling & Social udvikling
Uge 33Natur, udeliv og science & Kommunikation og sprog
Uge 34Krop, sanser og bevægelse & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 35Alsidig personlig udvikling & Krop, sanser og bevægelse
Uge 36Natur, udeliv og science & Social udvikling
Uge 37Kommunikation og sprog & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 38Krop, sanser og bevægelse & Social udvikling
Uge 39Alsidig personlig udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 40Kommunikation og sprog & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 41Krop, sanser og bevægelse & Social udvikling
Uge 42Alsidig personlig udvikling & Kommunikation og sprog
Uge 43Natur, udeliv og science & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 44Krop, sanser og bevægelse & Alsidig personlig udvikling
Uge 45Social udvikling & Natur, udeliv og science
Uge 46Kommunikation og sprog & Krop, sanser og bevægelse
Uge 47Kultur, æstetik og fællesskab & Social udvikling
Uge 48Alsidig personlig udvikling & Kultur, æstetik og fællesskab
Uge 49Natur, udeliv og science & Krop, sanser og bevægelse
Uge 50Kommunikation og sprog & Social udvikling
Uge 51Alsidig personlig udvikling & Social udvikling
Uge 52Natur, udeliv og science & Kommunikation og sprog
En lærerig fredag med børnefællesskaber i Solsikken Privat Pasningsordning

Traditioner i Solsikken

I Solsikken værdsætter vi traditioner højt, da de ikke kun bringer glæde og forventning blandt børnene, men også styrker vores fællesskab og kulturelle forståelse. Her er nogle af de mest elskede traditioner, vi fejrer hvert år:

Fødselsdage

I Solsikken er en fødselsdag en særlig dag, hvor vi fejrer det enkelte barn. Vi pynter op, synger fødselsdagssange og sørger for, at barnet føler sig ekstra specielt på sin store dag. Det er en tid for glæde, anerkendelse og fællesskab, hvor vi alle sammen deler i barnets glæde.

Fastelavn

Fastelavn er en festlig tid, hvor børnene klæder sig ud og slår katten af tønden. Men det er mere end bare sjov og leg. Gennem denne tradition lærer børnene om danske skikke og deltager i sociale aktiviteter, der fremmer samarbejde og venskab.

Jul

December er en magisk måned i Solsikken. Vi pynter op, synger julesange og laver julehåndværk. Julen giver os en chance for at tale om værdien af at give, taknemmelighed og betydningen af familie og fællesskab.

Påske

Påsken markeres med æggejagt og kreative påskeaktiviteter. Børnene lærer om forårets genfødsel og betydningen af påske i den danske kultur.

Velkomst af nye børn

Hver gang et nyt barn starter i Solsikken, sørger vi for en varm og kærlig velkomst. Det er vigtigt for os, at det nye barn og dets familie føler sig trygge og velkomne fra dag ét. For at markere denne nye begyndelse bager vi altid lækre boller, som alle børnene nyder sammen. Denne tradition understreger vores fællesskabsfølelse og den omsorg, vi giver til hvert enkelt medlem af vores Solsikken-familie.

Sankt Hans Aften

Sankt Hans Aften er en skøn sommertradition, hvor vi samles omkring et bål og synger midsommervisen. Det er en tid, hvor vi taler om sommerens magi, dets længste dag, og de historier og legender, der omgiver denne særlige aften. Børnene lærer om betydningen af fællesskab og traditionen med at fejre solens kraft og sommerens ankomst.

Luciadag

Luciadag er en lysfyldt tradition midt i vinterens mørke. Børnene deltager i en Lucia-optog, hvor de klæder sig i hvide kjoler og bærer lys. Gennem denne tradition introduceres børnene til fortællingen om Sankta Lucia og lærer om værdien af at bringe lys og håb i de mørke tider.

Nytårsaften

Selvom Nytårsaften primært er en aftenbegivenhed, markerer vi dagen i Solsikken ved at tale om årets afslutning og begyndelsen på et nyt år. Vi laver aktiviteter, hvor børnene kan reflektere over det forløbne år og sætte mål for det kommende. Det er en tid for fornyelse, taknemmelighed og forventning.

Disse traditioner er ikke kun festlige begivenheder; de er også integreret i vores pædagogiske læreplan. For eksempel, når vi forbereder os til jul, taler vi om “Kultur, æstetik og fællesskab”, et af de seks læreplanstemaer. Traditionerne giver os også mulighed for at dykke ned i temaer som “Kommunikation og sprog”, når vi synger sange, eller “Social udvikling”, når vi arbejder sammen som et team.

For os i Solsikken er traditionerne en vigtig del af børnenes kulturelle og sociale udvikling. De giver børnene en følelse af tilhørsforhold, styrker deres forståelse af danske skikke og traditioner og fremmer værdier som samarbejde, venskab og respekt for mangfoldighed.