Solsikkens Målsætninger

Velkommen til Solsikkens Målsætninger

Her dykker vi ned i vores kerneværdier, den pædagogiske tilgang og de målsætninger, vi stræber efter hver eneste dag. I Solsikken tror vi på, at hvert barn er unikt, og at det fortjener en omsorgsfuld, kærlig og støttende atmosfære for at trives og udvikle sig. Vores pædagogiske tilgang er ikke kun en metode; det er en refleksion af vores dybe forpligtelse til at sikre, at hvert barn føler sig værdsat, forstået og inspireret til at udforske verden omkring dem.

Uge 31 | Legende læring gennem

Alsidig personlig udvikling

Alsidig personlig udvikling fokuserer på den kontinuerlige udvidelse af barnets erfaringsverden og muligheder for deltagelse. Dette område kræver engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i forskellige sammenhænge.

Pædagogiske mål

  • At skabe et pædagogisk læringsmiljø, hvor alle børn kan udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på både kendte og nye måder, og hvor de får tillid til deres egne potentialer. Dette skal ske på tværs af alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  • At understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale, samt børnene imellem. Miljøet skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber.

Målet er

  • At børnene oplever genkendelighed og kan overskue de daglige rutiner.
  • At børnene ses som unikke individer med individuelle behov.
  • At skabe en atmosfære af hjemlig hygge og tryghed.
  • At styrke barnets selvtillid og selvstændighed.
  • At børnene lærer at udtrykke og respektere egne og andres behov og grænser.
  • At anerkende hvert enkelt barn for dets unikke personlighed.
  • At børnene udvikler en forståelse for deres egne følelser.

Tiltag

  • Sikre at hvert barn føler sig velkomment hver morgen.
  • Anerkende og forstå hvert barns unikke personlighed.
  • Voksne fungerer som rollemodeller og vejledere.
  • Opfordre børnene til at prøve nye ting og støtte dem i processen.
  • Genspejle og tolke barnets signaler.
  • Yde ekstra omsorg, når det er nødvendigt.
  • Indføre daglige rutiner og regler gennem små samlinger.
  • Organisere alderssvarende aktivitetsgrupper.
  • Sætte ord på aktiviteter og forskellige følelser.

Tegn


  • Barnet siger farvel til sine forældre med tillid.
  • Barnet begynder at udtrykke sine ønsker og følelser.
  • Barnet viser tegn på selvhjulpenhed og forståelse for sociale normer.
  • Barnet kan fokusere på en aktivitet i kortere perioder.
  • Børnene deler oplevelser med andre.
  • Børnene tager initiativ på egen hånd.
  • Barnet begynder at sætte grænser for sig selv og kommenterer på andres adfærd.

Social udvikling

Social udvikling fokuserer på udviklingen af børns evne til at interagere med andre og deltage aktivt i sociale fællesskaber. Det er her, børnene lærer at værdsætte forskelligheder, udvikle empati og bygge stærke relationer med både jævnaldrende og voksne. Dette sker gennem daglige interaktioner, hvor børnene får mulighed for at opleve tilhørsforhold, øve indflydelse og gøre sig vigtige sociale erfaringer.

Pædagogiske mål

  • At skabe et læringsmiljø, hvor alle børn føler sig inkluderet, trives og er en del af sociale fællesskaber.
  • At fremme en kultur, hvor forskellighed ses som en styrke, og hvor børnene lærer værdien af demokratisk dannelse.

Målet er

  • At sikre, at hvert barn føler sig som en integreret del af gruppen.
  • At fremme børnenes evne til at danne venskaber og interagere positivt med hinanden.
  • At opmuntre børnene til at søge støtte og interaktion både fra jævnaldrende og voksne.
  • At udvikle børnenes evne til at trøste og støtte hinanden i svære tider.
  • At lære børnene tålmodighed og vigtigheden af at vente på tur.
  • At opmuntre børnene til at hjælpe og støtte hinanden i daglige aktiviteter.

Tiltag

  • Aktiv voksenstøtte for at integrere hvert barn i gruppen og fremme positive sociale interaktioner.
  • Daglige rutiner, der opmuntrer børnene til at hjælpe hinanden, f.eks. ved borddækning og oprydning.
  • Ros og anerkendelse, når børnene viser hjælpsomhed og omsorg over for hinanden.
  • Aktiv voksen deltagelse i børnenes leg for at styrke det sociale fællesskab og guide børnene i positive interaktioner.
  • Konstruktiv vejledning i konfliktsituationer, hvor voksne hjælper børnene med at finde løsninger og forstå hinandens perspektiver.

Tegn

  • Børnene viser aktiv interesse for hinanden og søger hinandens selskab.
  • Børnene efterligner hinandens adfærd og aktiviteter, hvilket viser deres interesse og beundring.
  • Børnene begynder at kommunikere mere aktivt med hinanden, både verbalt og nonverbalt.
  • Der opstår små venskaber mellem børnene, hvor de søger hinandens selskab og støtte.
  • Børnene udviser empati ved at trøste og støtte hinanden i svære situationer.
  • Børnene arbejder sammen i leg og aktiviteter, hvilket viser deres evne til samarbejde og forståelse for hinandens behov.

Kommunikation og sprog

Kommunikation og sprog er fundamentale redskaber for børn til at forstå og interagere med verden omkring dem. Gennem sprog kan børn udtrykke deres følelser, behov og tanker. I Solsikken lægger vi stor vægt på at fremme børns sproglige udvikling i et trygt og støttende miljø, hvor børnene opfordres til at kommunikere både med voksne og med hinanden.

Pædagogiske mål

  • At skabe et læringsmiljø, hvor alle børn føler sig trygge og motiverede til at udtrykke sig sprogligt.
  • At understøtte børns evne til at kommunikere deres tanker, følelser og ideer klart og med selvtillid.

Målet er

  • At hvert barn kan udtrykke sine følelser, ønsker og behov klart og forståeligt.
  • At børnene kan deltage aktivt i samtaler, både i små grupper og i større fællesskaber.
  • At børnene udvikler en nysgerrighed og glæde ved sprog, både gennem sang, leg og dagligdags interaktioner.

Tiltag

  • Daglige sprogaktiviteter, hvor børnene opfordres til at fortælle om deres oplevelser og følelser.
  • Brug af rim, remser og sange for at styrke børnenes sproglige bevidsthed og rytme.
  • Regelmæssige højtlæsningssessioner, hvor børnene opfordres til at stille spørgsmål og deltage i diskussioner om historien.
  • Spil og aktiviteter, der fokuserer på ordforråd, udtale og sprogforståelse.

Tegn

  • Børnene bruger et rigere og mere varieret sprog i deres daglige interaktioner.
  • Børnene stiller oftere spørgsmål og viser nysgerrighed over for nye ord og begreber.
  • Børnene deltager aktivt i sange, rim og remser og kan ofte gentage dem fra hukommelsen.
  • Børnene lytter opmærksomt under højtlæsning og deltager i diskussioner om historien.

Krop, sanser og bevægelse

Børn oplever og interagerer med verden gennem deres kroppe. Ved at støtte dem i at bruge, udfordre, eksperimentere, mærke og passe på deres kroppe – både i ro og bevægelse – skaber vi grundlaget for deres fysiske og psykiske trivsel. Kroppen er ikke kun et værktøj for bevægelse, men også et komplekst sansesystem, der danner fundamentet for erfaring, viden, følelsesmæssige og sociale processer. Al kommunikation og relationsdannelse udspringer fra kroppen.

Pædagogiske mål

  • At skabe et pædagogisk læringsmiljø, der motiverer alle børn til at udforske og eksperimentere med forskellige måder at bruge kroppen på.
  • At sikre, at alle børn oplever glæde ved krop og bevægelse, både i ro og aktivitet, så de bliver fortrolige med deres krop, herunder kroppens fornemmelser, funktioner, sanser og forskellige bevægelsesformer.

Målet er

  • At børnene selvstændigt lærer at kravle op og ned af stole og pusleborde.
  • At barnet er aktivt og engageret i fysiske aktiviteter.
  • At barnet gør brug af alle sine sanser i dagligdagen.
  • At barnet udvikler både fine og grove motoriske færdigheder.

Tiltag

  • Udfordre børnene gennem bevægelse både indendørs og udendørs.
  • Tilbyde gåture på forskellige terræner, som jævnt/ujævnt og plant/skråt underlag.
  • Udforske større fysiske aktiviteter som gymnastik, løbelege, klatring, balanceøvelser og boldspil.
  • Daglige ture i skoven og nærområdet.
  • Opfordre børnene til at lege på legepladsen med diverse legeredskaber som cykler, gynger, rutschebaner m.m.
  • Tilbyde sanselige oplevelser med forskellige materialer, både våde og tørre.
  • Finmotoriske aktiviteter som klippe/klistre, male og tegne.

Tegn

  • Barnet viser initiativ ved selv at hente en stol og forsøge at klatre op.
  • Barnet søger opmærksomhed og viser stolt, hvad det har lært.
  • Barnet udforsker selv legepladsens muligheder, som cykler, sandkasser, bolde, gynger m.m.
  • Barnet udviser nysgerrighed og interesse i at røre ved forskellige materialer som sand og jord.
  • Barnet nyder at løbe op og ned af bakker og trille rundt.
  • Barnet viser interesse for finmotoriske aktiviteter og forsøger at bruge redskaber som sakse og blyanter.

Natur, udeliv og science

Naturen er en uundværlig del af vores daglige pædagogiske praksis i Solsikken. Den giver børnene mulighed for at opleve verden omkring dem på en autentisk og håndgribelig måde. Gennem naturoplevelser får børnene en dybere forståelse for både den verden, de lever i, og de naturvidenskabelige principper, der styrer den. Naturen er ikke kun et sted for leg og udforskning, men også for læring og fordybelse.

Pædagogiske mål

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Målet er

  • At børnene kan genkende og navngive forskellige planter, dyr og naturfænomener.
  • At børnene udvikler en ansvarlig adfærd over for naturen og miljøet, såsom at undgå at smide affald i naturen.

Tiltag

  • Regelmæssige ture i naturen, hvor børnene får mulighed for at udforske og lære om forskellige planter, dyr og naturfænomener.
  • Naturvidenskabelige eksperimenter, hvor børnene kan opleve og forstå naturfænomener på en praktisk måde.
  • Projekter om bæredygtighed, hvor børnene lærer om vigtigheden af at beskytte miljøet og får praktiske tips til, hvordan de kan bidrage.

Tegn

  • Børnene viser interesse for naturen og stiller spørgsmål om de ting, de ser og oplever.
  • Børnene kan genkende og navngive forskellige planter og dyr.
  • Børnene viser en ansvarlig adfærd over for naturen, f.eks. ved at samle affald op eller ved at behandle smådyr med respekt.

Kultur, æstetik og fællesskab

Kultur, æstetik og fællesskab er hjørnestenene i vores pædagogiske arbejde i Solsikken. Kultur er ikke kun kunst og kreativitet, men også de værdier, traditioner og normer, som børnene møder og tilegner sig i deres hverdag. Æstetik handler om at opleve skønhed, skabe og udtrykke sig gennem forskellige medier, mens fællesskab er fundamentet for social læring, hvor børnene lærer at forstå sig selv i relation til andre.

Pædagogiske mål

  • At skabe et miljø, hvor alle børn føler sig som en del af et fællesskab, hvor de kan opleve og forstå både egne og andres kulturelle baggrunde.
  • At stimulere børnenes nysgerrighed, kreativitet og fantasi gennem forskellige kulturelle oplevelser, hvor de både er tilskuere og aktive deltagere.

Målet er

  • At børnene får en forståelse for og respekt for forskellige kulturelle traditioner og værdier.
  • At børnene får mulighed for at udtrykke sig kreativt gennem forskellige medier og materialer.
  • At børnene oplever glæden ved at være en del af et fællesskab og lære at samarbejde med andre.

Tiltag

  • Fejring af forskellige kulturelle højtider og traditioner som fastelavn, påske, jul og andre relevante kulturelle begivenheder.
  • Organisering af kreative værksteder, hvor børnene kan arbejde med forskellige materialer og udtrykke sig gennem kunst.
  • Arrangement af bedsteforældredage og fester for børn og forældre, hvor fællesskabet styrkes gennem fælles aktiviteter og spisning.

Tegn

  • Børnene viser interesse og engagement i de forskellige kulturelle og kreative aktiviteter.
  • Børnene udviser respekt og forståelse for forskellige kulturelle traditioner og værdier.
  • Børnene samarbejder godt med hinanden og viser glæde ved at være en del af et fællesskab.
  • Børnene udtrykker sig frit og kreativt gennem forskellige medier og materialer.